Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp

Topic Options

Delen Enkele vraagjes fase 2

Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: Enkele vraagjes fase 2
BerichtGeplaatst: donderdag 29 07 10 14:08

Second class
Second class

Werkzetel: ANTWERPEN
Dag allemaal,

Vorige keer hebben de antwoorden op mijn vraag me heel goed vooruit geholpen daarom
dat ik hier nog enkele vraagjes zou willen posten (momenteel zit ik fase 2 vd opleiding tb).

Bij het overschrijden van een beheerd groot stopsein met een niet-permissief karakter rij je alsof het volgende groot stopsein dichtstaat, bij een permissief groot stopsein rij je rit op zicht tot het volgende groot stopsein. Nu vroeg ik me af of dergelijke beperkingen ook van toepassing zijn voor de vereenvoudigde & kleine lichtstopseinen. In de hlt staat hier niets specifiek over vermeld.

Niet-beheerd vereenvoudigd stopsein (ap,bp,cp,dp) : SF05 (staat op de kenmerkplaat), geld hier ook de regel rit op zicht tot volgende groot stopsein? --> In HLT staat hier niets van vermeld en in de cursus ook niet maar ik zou graag zeker zijn (dit sein heeft niets te maken met het spatiêren vd treinen daarom denk ik van niet) ; bij een klein niet beheerd lichtstopsein ben je kb en is het zowiezo roz dus daar stelt deze vraag zich niet.

Hoe zit dit dan bij een beheerd vereenvoudigd stopsein? Rij je dan alsof het volgend groot stopsein dichtstaat? Ik vermoed van wel?

Als de snelheden op een groot stopsein tijdelijk verandert zijn (dus op het sein met grgh/v 2gele knipperlichten en op het sein met het lichtcijfer 2 witte knipperlichten) hoe stel je die knipperlichten dan conventioneel voor op een groot stopsein?

Dan nog een laatste vraagje, in een station van eerste vertrek moet het vertreksein altijd een beheerd stopsein zijn dat geen klein lichtstopsein is, nu vroeg ik me af of er in Schijnpoort geen kleine lichtstopseinen zijn bij het vertrek (voor het vereenvoudigd stopsein dat gekoppeld is aan het gemeenschappelijk vertreksein, ik kan me vergissen)?
Als de trein ME(treinnr) (ledig dus) vertrekt is dit toch het station van eerste vertrek dacht ik?

Dat was het, alvast een dikke merci ;-).

grtz

Berichttitel: Re: Enkele vraagjes fase 2
BerichtGeplaatst: donderdag 29 07 10 15:23

First class
First class

Citaat:
Hoe zit dit dan bij een beheerd vereenvoudigd stopsein? Rij je dan alsof het volgend groot stopsein dichtstaat? Ik vermoed van wel?

ja. zoiezo ga je ervan uit dat het volgend sein dicht staat.
Citaat:
Bij het overschrijden van een beheerd groot stopsein met een niet-permissief karakter rij je alsof het volgende groot stopsein dichtstaat, bij een permissief groot stopsein rij je rit op zicht tot het volgende groot stopsein. Nu vroeg ik me af of dergelijke beperkingen ook van toepassing zijn voor de vereenvoudigde & kleine lichtstopseinen. In de hlt staat hier niets specifiek over vermeld.

kleine seinen ==> KB ==> voor alles kunnen stoppen dat zich tot uw spoor richt zoiezo.

Over de seinen met sf05 weet ik het nu even niet zeker.

voor de rest zou ik ng eens moeten zien, ts alleszinds al een begin (:

BerichtGeplaatst: donderdag 29 07 10 17:22

First class
First class

retroken schreef:

Niet-beheerd vereenvoudigd stopsein (ap,bp,cp,dp) : SF05 (staat op de kenmerkplaat), geld hier ook de regel rit op zicht tot volgende groot stopsein? --> In HLT staat hier niets van vermeld en in de cursus ook niet maar ik zou graag zeker zijn (dit sein heeft niets te maken met het spatiêren vd treinen daarom denk ik van niet) ; bij een klein niet beheerd lichtstopsein ben je kb en is het zowiezo roz dus daar stelt deze vraag zich niet.

Neen, geen ROZ, dat sein dient enkel om de OW af te dekken en niets anders, dit soort zaken kom je alleen maar tegen op industrielijnen ed.

retroken schreef:

Als je een beheerd sein overschrijdt moet je altijd veronderstellen dat het volgende sein dicht staat.

retroken schreef:
Als de snelheden op een groot stopsein tijdelijk verandert zijn (dus op het sein met grgh/v 2gele knipperlichten en op het sein met het lichtcijfer 2 witte knipperlichten) hoe stel je die knipperlichten dan conventioneel voor op een groot stopsein?

voor onderpaneel is da een streepke met 2 x : X-----X onder het sein (HLT IIA4 p 21)
voor bovenpaneel dacht ik dat ze X in het paneel zetten maar daar ben ik helemaal niet zeker van :)

retroken schreef:
Dan nog een laatste vraagje, in een station van eerste vertrek moet het vertreksein altijd een beheerd stopsein zijn dat geen klein lichtstopsein is, nu vroeg ik me af of er in Schijnpoort geen kleine lichtstopseinen zijn bij het vertrek (voor het vereenvoudigd stopsein dat gekoppeld is aan het gemeenschappelijk vertreksein, ik kan me vergissen)?
Als de trein ME(treinnr) (ledig dus) vertrekt is dit toch het station van eerste vertrek dacht ik?

In Schijnpoort staan geen kleine lichtstopseinen. maar meer algemeen gesproken:
- vertreksein is vast beheerd stopsein, het mag geen klein lichtstopsein zijn voor het eerste vertrek van een trein. Wat wil dat zeggen :
- de plaats waar een trein zijn nummer krijgt is de plaats van eerste vertrek van een trein (dus NIET de eerste plaats op je dienstfiche, wel de eerste plaats waar een trein met die nummer rijdt): hier is klein lichtstopsein niet toegelaten als vertreksein en zou je, moest je je in dat geval bevinden een rode vlag voor je konvooi moeten zetten.
- elke andere plaats (je hebt dus reeds een treinnummer) is klein lichtstopsein wel toegelaten als vertreksein

(bv konvooi in nood en men wil je laten vertrekken op klein lichtstopsein mag, want je treinnummer is nooit gewijzigd, hier is een klein sein dus wel een geldig vertreksein)

PS Succes

BerichtGeplaatst: donderdag 29 07 10 18:06

Second class
Second class

Werkzetel: BRUGGE
retroken schreef:
Dag allemaal,

Niet-beheerd vereenvoudigd stopsein (ap,bp,cp,dp) : SF05 (staat op de kenmerkplaat), geld hier ook de regel rit op zicht tot volgende groot stopsein?
grtz

Indien je grote beweging bent voor de overschrijding van dergelijk sein(dus ook erna), dien je geen ROZ toe te passen.

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 07 10 13:32

Second class
Second class

Vallkryst schreef:
retroken schreef:

In Schijnpoort staan geen kleine lichtstopseinen. maar meer algemeen gesproken:
- vertreksein is vast beheerd stopsein, het mag geen klein lichtstopsein zijn voor het eerste vertrek van een trein. Wat wil dat zeggen :
- de plaats waar een trein zijn nummer krijgt is de plaats van eerste vertrek van een trein (dus NIET de eerste plaats op je dienstfiche, wel de eerste plaats waar een trein met die nummer rijdt): hier is klein lichtstopsein niet toegelaten als vertreksein en zou je, moest je je in dat geval bevinden een rode vlag voor je konvooi moeten zetten.
- elke andere plaats (je hebt dus reeds een treinnummer) is klein lichtstopsein wel toegelaten als vertreksein

(bv konvooi in nood en men wil je laten vertrekken op klein lichtstopsein mag, want je treinnummer is nooit gewijzigd, hier is een klein sein dus wel een geldig vertreksein)

PS Succes

Een dikke merci Vallkryst :)

Nog even ter bevestiging (ik ben vrij zeker maar ben liever 100% zeker :-)), het station van eerste vertrek kan dus perfect in een bundel zijn (waar je ledig vertrekt)?

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 07 10 13:40

First class
First class

Werkzetel: LEUVEN
retroken schreef:

Nog even ter bevestiging (ik ben vrij zeker maar ben liever 100% zeker :-)), het station van eerste vertrek kan dus perfect in een bundel zijn (waar je ledig vertrekt)?

Het station van eerste vertrek is de plaats vermeld op je dienstfiche van waaruit je eerste trein vertrekt. En dat kan idd een bundel zijn.
Bijv. MExxxx FLV-Q - FM. En dus zul je ook een remproef moeten gehad hebben in die bundel.

BerichtGeplaatst: vrijdag 30 07 10 14:00

Second class
Second class

Werkzetel: BRUGGE
@ Lucian,
Het station van eerste vertrek van een trein is de eerste plaats vermeld op de dienstregeling van de trein. De eerste plaats vermeld op je dienstfiche is niet noodzakelijk station van eerste vertrek van een trein.

Pagina 1 van de 1 [ 7 berichten ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp

Forumoverzicht » Algemeen » Infoforum voor treinbestuurders